Może nam się wydawać, że nie zwracamy szczególnej uwagi na kolory w kontekście biznesowym. Jaką różnicę nam właściwie robi, czy logo danej marki jest czerwone, zielone czy fioletowe? W końcu opakowania tego samego typu produktów zwykle wyglądają niemal identycznie. Mimo to zdarzają się przypadki, że wielkie firmy nagle decydują się na nawet pozornie niewielką zmianę loga – kilka lat temu zrobiła to na przykład Poczta Polska. Trzeba pamiętać, że wiąże się to z wielkimi kosztami. Trzeba w końcu zmienić napisy na budynkach, uniformy pracowników, oznaczenia na samochodach firmowych i wiele innych. Dlaczego więc się tak dzieje? Czy rzeczywiście można mówić o czymś takim jak znaczenie kolorów w biznesie?
Kolory mają na nas wpływ
Czy chcemy tego czy nie, to co widzimy oddziałuje na nas na różne sposoby. Niektóre kolory uważa się za bardziej gwałtowne i intensywne, inne – stonowane i spokojne. To, jakie wybierze dana firma, wiąże się z tym, jakie emocje chce wywołać u swoich klientów. W jednym przypadku może to być ekscytacja, w innym – opanowanie. Nie dotyczy to tylko loga firmy, ale także nawet koloru ścian, podłogi czy mebli. Dlatego też na przykład w biurze terapeuty nie natrafimy raczej na krwistoczerwone ściany. Umiejętność sprawnego pokierowania klienta na preferowane przez nas tory jest kluczowa w handlu, a stamtąd już prosta droga do skłonienia kogoś do zakupu naszego produktu. Powinniśmy więc przykładać znaczną uwagę do odpowiedniej selekcji barw, jeśli chcemy, aby nasz biznes i nasze produkty osiągnęły sukces. Kreując reklamę musimy bowiem myśleć nie tylko o świadomych potrzebach i preferencjach konsumentów, ale także o tych podświadomych, z których być może sami nie zdają sobie sprawy.
Znaczenie poszczególnych kolorów
Wspomniany już wcześniej czerwony jest kolorem bardzo intensywnym i rzucającym się w oczy. Może pobudzić nas do działania i dać zastrzyk energii, ale na dłuższą metę męczy, dlatego na czerwono z reguły nie maluje się na przykład ścian w sypialni. Czerwień jest używana do promowania między innymi akcesoriów dla graczy czy drinków energetycznych. Pomarańczowy działa na podobnej zasadzie, ale przede wszystkim wykorzystuje się go w produktach skierowanych do ludzi młodych. Żółty często możemy spotkać na przykład w zabawkach dla dzieci, ponieważ uważa się go za kolor wesoły. Jest jednak często zbyt intensywny dla ludzi dorosłych, którzy unikają żółtych ubrań czy mebli. Kolory niebieski i zielony uważa się za najspokojniejsze z podstawowych kolorów. Zwłaszcza zielony ma kojący efekt na ludzki wzrok. Ciekawym przypadkiem jest kolor czarny. Z jednej strony niepokojący, przynoszący złe skojarzenia, ciemny. Mało kto decyduje się na pomalowanie ścian na ten kolor, ale za to czarne meble czy ubrania przywodzą na myśl elegancję. Nie bez powodu większość biznesmenów i polityków spotkać można w czarnych garniturach.
Znaczenie kolorów w biznesie jest nie do przecenienia. Wszystkie duże marki już dawno zdały sobie z tego sprawę i odpowiednio dopasowały schemat barw do swoich potencjalnych klientów.