Jak otworzyć i prowadzić sprzedaż internetową?

Jak otworzyć i prowadzić sprzedaż internetową?

Sprzedaż internetowa to bardzo często obecnie otwierany biznes. Popularność sprzedaży na odległość wynika z faktu, że taka działalność nie wymaga bardzo dużych inwestycji na wstępie i nie jest konieczne posiadanie specjalnych umiejętności czy uprawnień. Sprzedaż w sieci może prowadzić praktycznie każdy. Warto jednak trzymać się kilku zasad, by zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu swojego przedsięwzięcia.

Badanie rynku

Zanim otworzymy sprzedaż przed Internet należy dokładnie sprawdzić jak duża występuje konkurencja, jaki jest popyt na dane towary oraz jakie są możliwości współpracy z dostawcami. Przedmiot działalności należy dobierać bardzo starannie. Najbardziej wskazane jest by handlować asortymentem, na którym się znamy. Nie warto kierować się przede wszystkim hipotetycznymi zyskami, bo te mogą nas zaskoczyć na minus.

Miejsce prowadzenia działalności

Działalność wielu sklepów internetowych rozpoczyna się w domu a nawet w mieszkaniu. W przypadku drobnego asortymentu do pewnego momentu jest to możliwie. Jeśli jednak mamy sposobność wynajęcia innego lokalu to zawsze warto oddzielać pracę od życia domowego. Trzeba liczyć się z tym, że potrzebne będzie miejsce do magazynowania towarów oraz materiałów opakowaniowych.

Jaki sprzęt potrzebny jest do prowadzenia sprzedaży internetowej?

Z pewnością trzeba będzie mieć komputer z szybkim Internetem, drukarkę, telefon i w niektórych przypadkach kasę fiskalną. Niezbędny będzie także samochód i dobry aparat fotograficzny do robienia zdjęć produktów. Dla ułatwienia sobie pracy można też kupić etykietownicę. Warto też zadbać o wygodne miejsce, gdzie będą pakowane towary. Niektórym sprzedawcom może też być niezbędna waga.

Sposób sprzedaży w Internecie

Najbardziej pożądaną formą sprzedaży w Internecie jest posiadanie własnego sklepu internetowego. Wtedy sprzedawca ma pełną niezależność i nie musi płacić nikomu prowizji od sprzedaży. W praktyce jednak mało który przedsiębiorca już na wstępie może pozwolić sobie na posiadanie własnego sklepu internetowego. Jego stworzenie oraz pozycjonowanie wymaga naprawdę dużych nakładów finansowych. W takiej sytuacji pozostaje sprzedaż na dużych platformach sprzedażowych, stronach typu marketplace oraz na portalach społecznościowych. Swoich sił można próbować też sprzedając poprzez portale ogłoszeniowe i galerie rękodzieła.

Jak wygląda codzienna praca sprzedawcy internetowego?

Każdego dnia trzeba obsługiwać bieżące zamówienia. Oznacza to, że trzeba spakować zamówione produkty, wydrukować etykietę, nakleić ją i zanieść przesyłkę do paczkomatu, na pocztę albo poczekać na wezwanego kuriera. Stale trzeba też odpowiadać na pytania internautów, rozpatrywać zwroty, reklamacje, monitorować przesyłki i przelewy. Bardzo dużo czasu pochłania przygotowywanie ofert. Każda oferta składa się ze zdjęć, opisu oraz ceny. Samodzielnie wykonywanie i obrabianie zdjęć zabiera bardzo dużo czasu, dlatego niekiedy lepiej jest zlecać takie zadanie profesjonalnej firmie zajmującej się fotografią produktową. Opisy produktów powinny być dokładne, wyczerpujące i pisane językiem korzyści. Oprócz tego sprzedawca musi zajmować się zamówieniami i kontaktami z dostawcami. Do wykonania są również różne obowiązki biurowe związane z prawem i podatkami.

Jak rozwiązać kwestię wysyłek?

Aby mieć jak najwięcej klientów trzeba im oferować co najmniej kilka form wysyłki. Przedmioty drobne, o małej wartości można wysyłać pocztą, jednak trzeba liczyć się z tym, że taki transport trwa bardzo długo. Z całą pewnością trzeba mieć w ofercie kuriera, bo klienci szczególnie cenią sobie takie wysyłki za szybkość i niezawodność. Nie może też zabraknąć paczkomatów i odbiorów osobistych. Przesyłki pobraniowe to kolejne, które cieszą się dużym powodzeniem.

Jakie trudności występują w handlu internetowym?

Wbrew pozorom handel internetowy nie jest prosty. To praca, która odbywa się przez 7 dni w tygodniu. Konkurencja jest bardzo duża, dlatego trzeba godzić się na niskie ceny. Obecnie dużym problemem są także częste zwroty towarów.

Dodaj komentarz