Komunikacja w każdym przedsiębiorstwie jest kluczowym elementem zarządzania. Jeśli jest przeprowadzana dobrze i sprawnie to przynosi niezwykłe efekty. Niemniej jeśli komunikacja w przedsiębiorstwie zawodzi, jest to znak, że czas wprowadzić zmiany. Niewłaściwa komunikacja może nie tylko utrudniać funkcjonowanie firmy na co dzień, ale też jest ogromnym hamulcem, który pozbawia firmę możliwości rozwoju od jej wnętrza. Jak więc sprawnie komunikować się z pracownikami?
Rozwijaj umiejętność przekazywania informacji w najprostszy sposób
Najczęstszym błędem w komunikacji z pracownikami jest zapominanie o prostym przekazie. Warto więc zwrócić uwagę na to w jaki sposób przekazujemy informacje oraz polecenia. To zaś ma największy wpływ na efektywność naszej komunikacji. Co więcej, używanie prostego i jednoznacznego sposobu przekazywania informacji zapobiega występowaniu niedomówień i ewentualnych błędów, które powodowane są przez niedoinformowanie. Rozwijanie i ćwiczenie umiejętności prostego przekazu związane jest przede wszystkim z kontrolowaniem własnych wypowiedzi. Wówczas należy skupiać się nie na ilości, a na jakości przekazywanych informacji. Skuteczność tego rozwiązania potwierdzają liczne badania nad ludzkim umysłem, z których jasno wynika, że jeśli przekazywane informacje są proste, zostają zapamiętane i utrwalone w pamięci długotrwałej. Inaczej zaś jest w przypadku skomplikowanych wypowiedzi, które zapisywane są jedynie w pamięci krótkotrwałej. Co za tym idzie, prosta forma przekazu jest w komunikacji kluczem do ogromnego postępu i właściwej komunikacji.
Jak usprawnić komunikację w rozwijającej się firmie?
Jeśli mamy do czynienia z przekazywaniem informacji w firmie rozwijającej się, niezwykle ważne jest zadbanie o właściwą komunikację. Gdy firma zyskuje kontrahentów i zaczyna realizować więcej zamówień niż dotychczas, niezbędna jest praca nad zarządzaniem wewnątrz firmy. Dodatkowo pojawiają się takie utrudnienia jak konieczność ujednolicenia procesów, niewystarczająca ilość pracowników czy też bardzo ograniczony czas realizacji zamówień. W tym wszystkim jednak komunikacja stanowi podstawę. Co za tym idzie, jej forma powinna zostać zorganizowana w pierwszej kolejności. Dzięki temu unikniemy straty czasu i licznych nieprawidłowości. W związku z tym warto przemyśleć rozwiązania zdalne, jak przekazywanie informacji za pomocą darmowych komunikatorów. Oprócz tego, znajdziemy również aplikacje, pozwalające na znacznie lepsze kontrolowanie procesów w firmie. Wówczas pracownicy mogą na bieżąco raportować o wykonanych zadaniach i znają pozostałe dyspozycje na dany dzień.