Chociaż wydaje się, że każda drukarnia jest taka sama, w rzeczywistości różnic jest sporo. Gdzie i jakie materiały powinno się drukować?
Nie wystarczy po prostu zlecić czegoś do drukarni. Trzeba wiedzieć, do jakiej uderzyć. Oto krótkie zestawienie materiałów i miejsc, gdzie mogą powstać.
Drukarnia offsetowa: ulotki i plakaty
Dla tych, którzy drukują ulotki i plakaty, najlepszym wyjściem jest skorzystanie z oferty, którą proponuje drukarnia offsetowa. Wynika to bezpośrednio z technologii, jaką taka firma operuje. Druk jest najtańszy w przypadku większych serii, o niezbyt dużych rozmiarach.
To dlatego drukarnia offsetowa jest pierwszym adresem, pod który udają się zarówno agencje reklamowe, jak i instytucje kulturalne czy publiczne, a także firmy, które planują podstawowe działania marketingowe.
Drukarnia cyfrowa: wizytówki
Z kolei mniejsze firmy, które nie mają potrzeby publikowania dużej liczby materiałów, mogą wykorzystać propozycje, które ma dla nich drukarnia cyfrowa. Większość z takich najmniejszych przedsiębiorstw potrzebuje wizytówek, prostych ulotek czy innych niezbyt skomplikowanych materiałów.
Dlaczego taka opcja jest najlepsza? Wszystko ze względu na technologię, z których korzysta drukarnia cyfrowa. To sposób publikowania, który najtaniej wypada wtedy, gdy mamy do czynienia z krótkimi seriami. Przy większych liczbach lepiej jest stosować druk offsetowy.
Drukarnia offsetowa: broszury i gazetki
To dlatego firmy drukujące broszury i gazetki idą w pierwszej kolejności tam, gdzie działa drukarnia offsetowa. Dzięki niej mogą publikować większe ilości materiałów charakteryzujących się wysoką jakością.
Trzeba oczywiście pamiętać o tym, że korzystanie z takiej drukarni wiąże się z pewnymi kosztami, a także z koniecznością odpowiedniego przygotowania materiałów. Na dłuższą jednak metę przy większej liczbie egzemplarzy jest to rozwiązanie optymalne.
Drukarnia solwentowa: billboardy
Optymalnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą wydrukować plakaty wielkoformatowe jest druk solwentowy. Ze względu na wykorzystane środki taki sposób drukowania jest odporny na działanie deszczy czy wilgoci, promieni słonecznych i innych czynników atmosferycznych.
Z tego względu drukarnia solwentowa specjalizuje się właśnie w wielkich plakatach, przede wszystkim billboardach. Dla firm reklamowych, które w dużej mierze dominują na tym rynku, jest to w zasadzie jedyne wyjście. Wszystkie inne wiążą się z licznymi niedogodnościami i potencjalnymi trudnościami w realizacji projektu.
Drukarnia cyfrowa: krótkie serie
Warto jeszcze wrócić do drukarni, która pracuje dla mniejszych organizacji. Można w niej drukować nie tylko wizytówki czy ulotki, ale także krótkie serie książek. Dzięki temu drukarnia cyfrowa umożliwia zaistnienie na rynku wydawniczym tych, którzy nie mają środków ani szans na współpracę z dużymi wydawnictwami.
Przedstawione wyżej narzędzie nie wyczerpuje tematu. Wskazuje jednak na to, jak ważny jest właściwy wybór drukarni i dopasowanie jej do profilu własnej działalności.