Franczyza – co to jest i na czym polega?

Franczyza – co to jest i na czym polega?

Dla osób, które nie mają pomysłu na własną działalność gospodarczą ciekawym rozwiązaniem może okazać się franczyza. Jest to umowa pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą na zasadzie współpracy. Polega na wzajemnych korzyściach. To rodzaj biznesu, w którym wykorzystujemy markę, która już ma pewien status na rynku. Nie potrzebujemy pomysłu, a jednocześnie mamy podwyższoną szansę powodzenia. W artykule zostanie przedstawiona ta forma prowadzenia działalności wraz z korzyściami, które z niej wynikają. Ogólnie jest to współpraca pomiędzy niezależnymi podmiotami.

Franczyzobiorca, czyli korzystanie ze sprawdzonej marki

To prosta reguła, że w biznesie musi się opłacać. W przypadku franczyzy warto szczególnie zwrócić uwagę na korzyści, gdyż są one nieoczywiste. Nie zawierają banalnego związku pomiędzy sprzedawcą a klientem. Podstawową zaletą dla franczyzobiorcy jest bazowanie na znanej marce. Nie trzeba od początku budować renomy firmy. Mamy do dyspozycji znaki towarowe, których użycie w innym przypadku byłoby nielegalne. Wybierając franczyzodawcę, mamy pewność, że biznes cieszy się powodzeniem.

Minimalizujemy ryzyko z postawieniem na to, co już się sprawdziło. A przecież sami wybieramy markę, z którą chcemy współpracować. W ramach umowy uzyskujemy też możliwość do współpracy na pewnych warunkach. Zwykle polega ona na wsparciu do utworzenia punktu usługowego, szkoleń na różnych płaszczyznach (od produkcji, przez szkolenie pracowników, aż do prowadzenia działalności).

Franczyzodawca to zwykle silna marka, która niejednokrotnie wykorzystuje reklamę na skalę krajową, a my tylko na tym zyskujemy. Mamy też wsparcie co do prowadzenie działalności m.in. łatwo przystąpić do warunków kupna towaru na takich samych zasadach dla całej marki.

Franczyzodawca, czyli zysk z umowy i rozwinięcie marki

Podstawową korzyścią, którą odnosi franczyzodawca, jest przychód uzyskany z podpisania samej umowy. Ten podmiot gospodarczy oferuje dostęp do całego know-how i znacznie więcej, ale możliwość korzystania z wypracowanej marki i znaku towarowego musi kosztować. Umowa franczyzy to również rozwijanie marki i stawanie się bardziej konkurencyjnym na rynku. To rozpychanie rynku zbytu, a jednocześnie rozwijanie marki przez powstawanie kolejnych placówek.

Podsumowanie

W biznesie nie ma relacji jednostronnych. W przypadku powodzenia takiej działalności zyskują obie strony. Nie ma jednak gwarancji powodzenia. Tej nigdy nie ma, ale jednak franczyza to obniżone ryzyko w stosunku do całkowicie nowego pomysłu. Wsparcie zapewniane przez duże marki daje możliwość łatwego rozwinięcia skrzydeł i szybkiego wypracowywania zysku. Oczywiście istnieją też wady tego rozwiązania, ale to już materiał na osobny artykuł.

Dodaj komentarz