Czy pozycjonowanie stron internetowych naprawdę jest skuteczne?

Czy pozycjonowanie stron internetowych naprawdę jest skuteczne?

Jeśli firma dopiero po raz pierwszy zakłada stronę internetową (lub jej obecna strona nie przynosi oczekiwanych rezultatów), zapewne jedną z pierwszych porad, na które napotka, będzie “zainwestuj w pozycjonowanie strony – im szybciej tym lepiej”. Nie da się jednak ukryć, że SEO to maraton, a nie sprint i efektów nie można oczekiwać po kilku godzinach czy dniach, a nawet tygodniach.

Jest to inwestycja długoterminowa, więc nie ma w tym nic dziwnego. Taki stan rzeczy sprawia jednak, że niekiedy pojawiają się pytania o to, czy pozycjonowanie stron internetowych faktycznie przynosi realne skutki, czy też niekoniecznie. W tym artykule chcielibyśmy rozwiać wszelkie wątpliwości w tym zakresie.

Pozycjonowanie stron może być bardzo skuteczne, ale wymaga wiedzy i umiejętności

Algorytmy Google są bardzo sprytne (i relatywnie często zmieniane), jednak nawet one muszą działać według pewnych ram i oceniać strony według określonych (chociaż oczywiście w dużej mierze niepodanych do wiadomości publicznej) kryteriów. Jest zupełnie naturalnym, że ekspertom udało się stworzyć taktyki i rozwiązania pozwalające przekonać algorytmy do promowania danej strony.

Brak wiary w skuteczność SEO jest charakterystyczna dla dwóch grup: tych, którzy wcześniej nie mieli z pozycjonowaniem do czynienia, a także osób, które miały nieszczęście trafić na kiepską, mało wiarygodną agencję. W rzeczywistości jednak, jeśli zadaniem zajmują się prawdziwi eksperci, wyróżniający się szerokim zakresem wiedzy, doświadczeniem i zaangażowaniem, szanse na sukces są stosunkowo wysokie.

Oczywiście, trzeba brać pod uwagę takie kwestie, jak ograniczenia budżetowe, konkurencja, która w większości przypadków przecież nie śpi i również inwestuje w marketing (w tym w SEO) czy znaczne zmiany algorytmu, które od czasu do czasu mają miejsce. Mimo wszystko jednak, patrząc na to, jak działa większość portali znajdujących się na topowych miejscach w wynikach wyszukiwania na wartościowe frazy, skuteczność dobrego, umiejętnego pozycjonowania jest dość oczywista.

Jak zapewnić skuteczność pozycjonowania?

Przede wszystkim trzeba dobrze dobrać agencję, która będzie się tym pozycjonowaniem zajmować. Pewną alternatywą jest stworzenie wewnętrznego zespołu marketingu, który sam się wszystkim zajmie, ale często będzie to bardziej kosztowne, czasochłonne i problematyczne rozwiązanie, więc sprawdza się ono zwykle tylko w dużych firmach (a i one w wielu przypadkach preferują zlecać wiele zadań na zewnątrz).

Ważne jest, aby zwrócić uwagę, czym tak naprawdę dana agencja się zajmuje. Niektóre specjalizują się w pozycjonowaniu witryn zagranicznych i to do nich warto się zwrócić, jeśli interesuje nas na przykład pozycjonowanie stron UK (i nie tylko). Inne przykładowo obsługują głównie klientów z jednej konkretnej branży, takiej jak IT czy finanse.

 

Dodaj komentarz