6 najważniejszych kroków do założenia sklepu online

6 najważniejszych kroków do założenia sklepu online

Jak założyć sklep internetowy – to pytanie zadaje sobie wielu użytkowników Internetu, którzy planują prowadzić swój własny e-biznes. Możliwości mamy wiele. Jednak zanim zdecydujemy się na konkretne rozwiązanie i założenie sklepu internetowego musimy podjąć działania poprzedzające wdrożenie elektronicznego kanału sprzedaży. Odpowiednie przygotowanie do rozpoczęcia działalności handlowej online pomoże nam odnieść sukces w biznesie internetowym.

Krok 1: Jak założyć sklep internetowy – Wybór asortymentu sklepu

Ten krok można określić najprościej jako poszukiwanie własnego pomysłu na biznes. Z punktu widzenia funkcjonowania naszego e-sklepu wybór produktu, który będziemy sprzedawać, będzie miał ogromny wpływ na:

– kształt procesów biznesowych, które wdrożymy w naszym sklepie

– oprogramowanie, jakie będziemy mogli zastosować do wdrożenia e-commerce

– funkcjonalności, które będzie musiał posiadać sklep.

Założenie sklepu internetowego zaczynamy zatem od wybrania produktu, który będziemy sprzedawać. Wspomniane zróżnicowanie w zakresie funkcjonowania i organizacji e-sklepu w zależności od oferowanego asortymentu najlepiej opisują konkretne przykłady. Jeśli wybierzemy elektronikę, to musimy liczyć się z możliwością większej ilości zwrotów oraz reklamacji, co wiąże się z koniecznością wdrożenia procedur wewnętrznych umożliwiających sprawne rozpatrywanie wniosków oraz przekazywanie ich do producenta. Zupełnie inaczej będziemy organizować sklep z perfumami. Jeżeli w przeciągu 7 dni od dostarczenia produktu nie otrzymamy zwrotu, to w 99,9% przypadków taki zwrot nie nastąpi w ogóle. Zatem choć oba biznesy funkcjonują jako sklepy internetowe, będą zupełnie inaczej zorganizowane.

Dla wspomnianych przykładów będziemy mieli również całkiem odmienną funkcjonalność oprogramowania sklepu internetowego. W pierwszym przypadku (elektronika) użytkownik będzie oczekiwał możliwości sortowania wyników zgodnie z pożądanymi cechami produktów. Na przykład przy zakupie komputera dla użytkownika będzie ważna wielkość, matryca, procesor, rodzaj karty graficznej etc. Wymagać to będzie stworzenia specyficznego filtrowania bazy produktów, a przede wszystkim nadania każdej grupie produktowej (w ramach elektroniki) szczegółowych cech charakterystycznych. Przy tworzeniu oprogramowania takiego sklepu będzie trzeba odpowiednio zaplanować bazy danych, aby możliwe było późniejsze wykorzystanie posiadanych informacji o produkcie. Krótko mówiąc ten rodzaj sklepu wymagać będzie stworzenia rozszerzonej wyszukiwarki produktów ułatwiającej zakupy. Po przeciwnej stronie stoi wspomniany sklep z perfumami, w którym dla Internauty istotny będzie podział produktów na rodzaj (Męski/Żeński/Unisex) oraz podział na producentów. Takie informacje wystarczą kupującemu do wybrania produktu i dokonania zakupu.

Konsekwencją tych różnic jest dobór odpowiedniego oprogramowania e-commerce. Dla przytoczonych przykładów należałoby zastosować dedykowany system autorski dla sklepu z elektroniką oraz oprogramowanie open source lub SaaS dla perfumerii (szczegółowy opis rodzajów oprogramowania znaleźć można niżej).

Mając wybrany produkt i określony pomysł na e-biznes, możemy przejść do kolejnego etapu przygotowań.

Krok 2: Jak założyć sklep internetowy – Nazwa sklepu, identyfikacja wizualna, zakup domeny

Po wyborze asortymentu należy odpowiednio dobrać nazwę sklepu oraz stworzyć właściwą identyfikację wizualną. W zakresie budowania marki sklepów internetowych musimy pamiętać, że większość ludzi jest wzrokowcami. W związku z tym to, co zobaczą – nazwa, logo, kolorystyka, zdjęcia – zadecyduje o tym, czy zapamiętają nasz sklep i wrócą do niego ponownie na zakupy. Przy wyborze nazwy zwracajmy również uwagę na dostępność domeny w rozszerzeniu .pl. Takie domeny wpisywane są przez użytkowników w pierwszej kolejności, kiedy znają nazwę sklepu, a nie pamiętają adresu www.

Krok 3: Jak założyć sklep internetowy – Oprogramowanie sklepu internetowego

Wybór oprogramowania rozpoczynamy od stworzenia specyfikacji wymagań funkcjonalnych. W specyfikacji określone są zasady funkcjonowania sklepu internetowego oraz elementy e-commerce, jakie powinny się w nim znaleźć. Specyfikację wymagań funkcjonalnych można najprościej określić jako plan naszego sklepu, do którego będziemy w stanie dobrać odpowiednie oprogramowanie. Kiedy zdecydujemy się na skorzystanie z usług firmy wdrażającej oprogramowanie sklepów internetowych, to ona wykona za nas taką specyfikację. Opracowanie dokumentacji wdrożeniowej zapewni założenie sklepu internetowego zgodniez naszymi oczekiwaniami. Stworzony dokument powinien stać się załącznikiem do umowy zapewniającym wdrożenie wybranego rozwiązania.

Sporządzona dokumentacja stanowi podstawę doboru oprogramowania:

1) Oprogramowanie w modelu SaaS

W modelu SaaS oprogramowanie e-commerce udostępniane jest na zasadzie wynajmu, tj. cała infrastruktura techniczna, serwis oraz rozwój oprogramowania znajduje się po stronie producenta. Rozwiązanie to jest korzystne ze względu na zminimalizowanie ryzyka związanego z przedsięwzięciem. Oprogramowanie kupujemy (wynajmujemy) na rok, w przypadku braku rentowności sklepu stanie możemy z niego po prostu zrezygnować. Przy takim rozwiązaniu otrzymujemy również pełne wsparcie techniczne i jesteśmy pewni, że sklep będzie sprawnie funkcjonował 24 godziny na dobę. Firma, od której wynajmujemy oprogramowanie, dba także o rozwój sklepu o nowe funkcjonalności, dzięki temu nie ponosimy dodatkowych kosztów. Minusem takiego e-sklepu są ograniczone możliwości w zakresie implementacji szaty graficznej. W przypadku zakupu sklepu w modelu SaaS w cenie usługi otrzymujemy hosting, rozwiązania oraz domenę na pierwszy rok gratis, przez co minimalizujemy koszty związane z inwestycją. W tym modelu założenie sklepu internetowego waha się między 800 – 1500 zł netto/rok. Zaletą tego rozwiązania są dość niskie koszty przy zapewnianiu dobrej jakości oprogramowania oraz wsparcia technicznego, co jest korzystne dla osób, które nie posiadają wystarczającej wiedzy z zakresu IT.

2) Bezpłatne oprogramowanie (open source)

Jeżeli posiadamy wiedzę na temat HTML, PHP oraz MySQL, jesteśmy w stanie sami wdrożyć sklep internetowy. Wystarczy skorzystać z takich rozwiązań jak: Joomla, Magento, PrestaShop, Quick.Cart, ZenCart. Na rynku dostępnych jest więcej możliwości w zakresie bezpłatnego oprogramowania. Jeżeli sami zdecydujemy się na wdrożenie wybranego rozwiązania, zmuszeni będziemy jedynie zakupić odpowiedni plan hostingowy (koszt 200-300 zł), natomiast całą resztę możemy wykonać sami. Jeżeli chcielibyśmy skorzystać z usług wyspecjalizowanej firmy koszty zwiększą się o kolejne 500-2000 zł netto (w zależności od rozwiązania i potrzeb customizacji).

3) Dedykowane aplikacje internetowe

Koszty stworzenia dedykowanej aplikacji e-commerce są dużo wyższe w porównaniu z pozostałymi rozwiązaniami. Każdy element takiego sklepu internetowego jest tworzony od podstaw, dlatego jego cena może sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych. Bardzo ważnym elementem w tym przypadku będzie wspomniana specyfikacja wymagań funkcjonalnych, w której dodatkowo zawarte zostaną informacje dotyczące budowy struktury bazy danych, co zapewni rozwiązanie szyte na miarę, idealnie dopasowane do naszych indywidualnych potrzeb. Przykładem sklepu internetowego wymagającego takiego oprogramowania są sklepy sprzedające opony, gdzie najważniejsze dla użytkownika będzie automatyczne dopasowanie do marki i modelu samochodu odpowiednich rozmiarów opon oraz możliwość sortowania produktów o określonych kryteriach. Dedykowane aplikacje są zatem dobrym rozwiązaniem w przypadku specyficznego asortymentu, wymagającego indywidualnych rozwiązań. W takim przypadku trzeba jednak liczyć się z wyższymi kosztami wdrożenia.

Krok 4: Jak założyć sklep internetowy – Hosting

Założenie sklepu internetowego wymaga zakupu odpowiedniego miejsca do przechowywania oprogramowania i danych. Na rynku znaleźć można wiele firm świadczących usługi hostingowe. Niestety nie wszystkie (pomimo niskich kosztów) są w stanie dostarczyć odpowiednią jakość usług. W oparciu o własne doświadczenie przygotowałem Państwu zestawienie firm hostingowych, którym w mojej ocenie warto zaufać.

Krok 5: Jak założyć sklep internetowy – Wprowadzenie produktów

Mając wdrożone oprogramowanie sklepu internetowego, pozostaje nam wprowadzić produkty do bazy danych. Podczas wprowadzania produktów warto zadbać o ich opisy, aby były w pełni zoptymalizowane pod wyszukiwarkę Google. W celu podniesienia atrakcyjności prezentowanej oferty należy również dodać odpowiednio wykonane zdjęcia, które podkreślą profesjonalny charakter sklepu oraz pomogą użytkownikom w wyborze poprzez wyeksponowanie istotnych elementów oraz indywidualnych cech produktu.

Krok 6: Jak założyć sklep internetowy – Sprzedaż i promocja

Ostatnim istotnym elementem skutecznego rozpoczęcia e-biznesu jest dobranie odpowiednich sposobów promocji produktów, które sprzedajemy w naszym sklepie internetowym. Ze względu na ilość prowadzonych obecnie e-sklepów, samo założenie sklepu internetowego nie zapewni nam sukcesu rynkowego, czyli odpowiedniego poziomu sprzedaży. W celu uzyskania przychodów musimy dotrzeć z naszą ofertą do użytkowników Internetu. Działania powinniśmy prowadzić wielokanałowo. Warto założyć fan page firmowy na Facebook’u oraz Google+. Należy również zintegrować sklep internetowy z Allegro, co umożliwi sprzedaż także na platformie aukcyjnej. Dobrym rozwiązaniem będzie także zastosowanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google. Reklama kontekstowa w przypadku e-commerce jest skuteczniejsza od pozycjonowania strony głównej sklepu, ponieważ Internauci nie poszukują konkretnego sklepu internetowego, ale konkretnego produktu. W przypadku zapewnienia zasięgu konieczne byłoby pozycjonowanie w wyszukiwarce poszczególnych produktów, co jednak znacznie podnosi koszty. Ponadto, ze względu na czas potrzebny na wypozycjonowanie danej frazy, nie jest możliwe promowanie konkretnych produktów w krótkim czasie np. podczas promocji lub wyprzedaży. Natomiast w przypadku linków sponsorowanych reklama widoczna jest natychmiast, mamy możliwość ustawiania bardzo dużej ilości reklam, a do tego płacimy jedynie za wymierne efekty. Wszystko to stanowi przewagę reklamy kontekstowej w kontekście pozostałych form promocji produktów z naszego sklepu internetowego.

Dodaj komentarz